Każdy z nas poszukiwał już kiedyś zatrudnienia. Przeglądanie ofert pracy, wysyłanie CV i pisanie listów motywacyjnych nie jest więc nikomu obce. Z tego powodu, większości z nas, rekrutacja kojarzy się przede wszystkim z aktywnym poszukiwaniem zatrudnienia na portalach pracy. Należy jednak pamiętać, że wraz z rozwojem rynku pracy, zmieniają się także metody pozyskiwania nowych pracowników. Współcześnie, coraz większą rolę w procesie rekrutacji odgrywają serwisy społecznościowe dla profesjonalistów i headhunterzy. Często to oni decydują o zatrudnieniu pracowników w firmach. Jak headhunterzy poszukują pracowników i jak wygląda cały proces selekcji? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania, ponieważ dzięki temu, dowiemy się, co zrobić, aby dotarli oni właśnie do nas.
1. Headhunter - kto to taki?
Kim w zasadzie jest headhunter? To osoba, która zajmuje się poszukiwaniem odpowiednich kandydatów na określone stanowiska oraz identyfikuje szczególnie cenionych na rynku specjalistów. Headhunterzy pracują dla agencji pośrednictwa pracy, w działach Human Resources w dużych korporacjach, jak i we własnym zakresie, realizując zewnętrzne zlecenia. Posiadają oni niezwykle szeroką znajomość rynku pracy i dokonują selekcji spośród setek kandydatów, także tych, którzy aktualnie nie są zainteresowani zmianą pracy.
Tradycyjnie, headhunterzy w swojej pracy opierali się przede wszystkim na kontaktach, systemie poleceń czy referencjach. Wykorzystywanym przez nich kanałem były serwisy pracy - job boardy, na których zamiesza się oferty pracy. Z czasem jednak, ta droga okazała się nieefektywna, ponieważ interakcja między kandydatem a rekruterem w jej ramach była praktycznie niemożliwa. Równolegle, rozwój technologii doprowadził do ogromnego wzrostu popularności portali społecznościowych, szczególnie tych dla profesjonalistów, gdzie możemy upublicznić dla rekrutera swoje CV online. Obecnie, korzystanie z social media stało się powszechne - 70% Polaków deklaruje obecność na co najmniej jednym z serwisów tego typu (Badanie “Kandydat i firma w sieci” 2012). Wszystko to, wpłynęło na transfromację stylu pracy headhuntera i ogromy rozwój zawodu. Dzięki mediom społeczościowym, headhunterzy uzyskali dostęp do wielu efektywnych narzędzi rekrutacji. Social media umożliwiły im dotarcie do setek tysięcy kandydatów oraz ich selekcję ze względu na bardzo szczegółowe kryteria wyszukiwania poprzez przeglądanie CV umieszczonych online w serwisach społecznosciowych. Serwisy te usprawniły także komunikację z potencjalnymi pracownikami, czyniąc obie strony jej równorzędnymi uczestnikami.
Dzięki wspomnianym przemianom, możemy teraz sami wpływać na to, czy rekruter nas znajdzie. W jaki sposób? Po pierwsze, zakładając konto w biznesowym serwisie społecznościowym. Po drugie, odpowiednio uzupełniając nasz profil - zastosowanie w nim kilku określonych trików, sprawi, że to my zostaniemy dostrzeżeni przez pracodawcę.
2. Headhunterzy i social media
Sposobów wykorzystania serwisów społecznościowych przez headhunterów jest bardzo wiele. Należy jednak pamiętać, iż social media nie są sobie równe - każdy z serwisów ma trochę inny cel, skupia inne grupy docelowe i charakteryzuje się odmiennym rodzajem publikowanych treści. Najbardziej ogólna klasyfikacja social media to ich podział na biznesowe i rozrywkowe. Do pierwszych zaliczyć trzeba przede wszystkim GoldenLine.pl, największy w Polsce serwis dla profesjonalistów, którzy są otwarci na nowe wyzwania zawodowe. Jako typowe dla drugiej kategorii można z kolei wskazać NK.pl czy Facebook’a.
Serwisy rozrywkowe
Portale rozrywkowe są praktycznie niewykorzystywane przez headhunterów. Jak wynika z badania “Wyzwania HR w 2012 roku”, jedynie 2% firm prowadzi rekrutację za pomocą Facebooka. Tym niemniej, ten typ mediów społecznościowych nie pozostaje bez znaczenia. Ze względu na fakt, iż na serwisach tego rodzaju wymieniamy prywatne informacje i często publikujemy osobiste treści, Facebook czy NK.pl stanowią dla rekruterów dodatkowy element oceny kandydata. Nie dotyczy on jednak stricte jego doświadczenia zawodowego, a sfery prywatnej. Rozrywkowe serwisy społecznościowe dają więc raczej ogólne informacje o kandydacie niż są głównym źrodłem jego oceny.
Wskazówka: Pamiętaj - w internecie nic nie ginie. Na rozrywkowych portalach społecznościowych typu Facebook czy NK.pl, warto pamiętać o swojej prywatności. Dobrym rozwiązaniem będzie więc ustawienie odpowiednich filtrów, dzięki którym tylko wskazane przez nas osoby będą miały dostęp do publikowanych przez nas treści.
Serwisy biznesowe
To właśnie biznesowe serwisy społecznościowe typu GoldenLine są wykorzystywane do oceny kompetencji potencjalnych kandydatów. W tym serwisie profil użytkownika przypomina wirtualne CV, które przeglądają tysiące rekruterów każdego dnia. To właśnie na podstawie naszego profilu - wirtualnego CV w GoldenLine, headhunterzy podejmują decyzję o zaproszeniu kandydata na rozmowę rekrutacyjną, Uczestnicy społeczości GoldenLine na portalu wymieniają profesjonalne informacje, kreują swój wizerunek i prezentują się przed potencjalnymi pracodawcami. Publikowane treści dotyczą przede wszystkim ich doświadczenia zawodowego, wykształcenia czy posiadanych kwalifikacji i umiejętności. Biznesowe portale społecznościowe to także miejsce branżowych dyskusji prowadzonych przez specjalistów w swoich dziedzinach oraz sposób nawiązywania biznesowych relacji poprzez utrzymywanie kontaktów z innymi profesjonalistami.
Wskazówka: Jeżeli zależy Ci na stworzeniu profesjonalnego wizerunku w internecie, skup się przede wszystkim na serwisach społecznościowych dla profesjonalistów typu GoldenLine.
3. Jak szuka headhunter?
Jak pokazują badania (“Lubimy to! Czyli headhunterzy zarzucają sieć” Personel Plus), spośród wszystkich serwisów społecznościowych, rekruterzy najczęściej wykorzystują GoldenLine (44%). Serwis ten jest także wskazywany jako pierwszy w kontekście dostarczania wiedzy o rynku pracy (62%). Ponadto, to właśnie dzięki niemu, najwyższy odsetek respondentów otrzymał ofertę pracy (61%). Dlatego też, to na jego podstawie pokażemy, w jaki sposób headhunterzy poszukują pracowników w social media.
Główne narzędzie wykorzystywane przez pracodawców w procesie rekrutacji kandydatów na GoldenLine to wyszukiwarka kandydatów, która pozwala na ich wyselekcjonowanie ze względu na określone kategorie. Tylko w ciągu jednego miesiąca, przy pomocy tego narzędzia odbyło się 67 968 wyszukiwań. Jak zaznacza Monika Samojlik, Marketing Manager GoldenLine:
“Filtrowanie profilu odbywa się według kryteriów wyszukiwania podanych przez pracodawcę, takich jak:
nazwa firmy (aktualne miejsce zatrudnienia lub poprzednie)
branża
rodzaj uczelni
poziom wykształcenia
województwo
miasto
słowo kluczowe -podane przez rekrutera.”
Uzupełniając profil na GoldenLine, warto więc pamiętać o umieszczeniu w nim najważniejszych informacji, które sprawią, że to właśnie my zostaniemy przez rekrutera znalezieni. Podanie szczegółowych informacji jest także ważne w przypadku studentów, którzy często nie posiadają jeszcze doświadczenia zawodowego. Należy bowiem pamiętać, że pracodawcy wykorzystują social media również do rekrutacji na praktyki czy programy stażowe. Wówczas, wyszukiwanie odbywa się przede wszystkim po słowie kluczowym “student” oraz nazwie uczelni, rodzaju wykształcenia czy branży. Headhunetrzy niejednokrotnie zwracają także uwagę na praktyczne umiejętności (na przykład: praca zespołowa, umiejętności liderskie, zarządzanie czasem, sztuka prezentacji) czy zaangażowanie w pozanaukowe aktywności takie jak: organizacje studenckie, samorządy i koła naukowe. Im więcej wagi przywiązujemy do tworzenia profesjonalnego wizerunku na portalach typu GoldenLine, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie my otrzymamy ofertę pracy od headhuntera.
Należy także pamiętać, że rekruterzy na GoldenLine mają możliwość zapamiętywania i przechowywania profili kandydatów. Jeżeli raz otrzymaliśmy ofertę pracy od danego pracodawcy, możemy być pewni, że znajdujemy się w jego bazie i będziemy brani pod uwagę w innych procesach rekrutacyjnych na podobne stanowiska. Dzięki temu, nawet jeżeli w danej chwili nie możemy podjąć pracy, w przyszłości mamy większe szanse na otrzymanie kolejnej propozycji.
Wskazówka: Pamiętaj - im lepiej uzupełnisz swój profil w GoldenLine, tym większe prawdopodobieństwo, że to Ciebie rekruter zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną. Zadbaj więc o to, aby Twój profil zawierał wszystkie najważniejsze informacje.
Jak więc widać, współcześnie głównymi narzędziami wykorzystywanymi przez headhunterów są serwisy społecznościowe, ze wskazaniem na portale biznesowe. Wynika to w dużej mierze z ogólnego rozpowszechnienia social media, które stają się dla większości ludzi podstawowym źródłem informacji. Dlatego też, w ich obręb przenosi się także sama rekrutacja. Aby zostać dostrzeżonym przez pracodawcę, powinniśmy zatem pamiętać o tworzeniu wizerunku na portalach typu GoldenLine. Oferują one całą gamę możliwości budowania własnej marki w internecie - poprzez dokładne uzupełnienie profilu na wzór wirtualnego CV, udzielanie się w branżowych dyskusjach czy rozwijanie sieci kontaktów biznesowych. Prezentując się tam profesjonalnie, zdecydowanie zwiększamy swoje szanse na kontakt z headhunterem. Dodatkowo, warto pamiętać także o portalach typu Facebook czy NK.pl, gdzie rekruterzy często zaglądają w celu weryfikacji zgodności zawodowego wizerunku kandydata z treściami o charakterze prywatnym, publikowanymi na serwisach służących rozrywce.
Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !