23 wrzesień 2014

Czy umiesz wywrzeć dobre pierwsze wrażenie?

Każdy z nas słyszał to wiele razy i już jako dziecko zatknął się z opinią, że ma się tylko jedna szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Co więcej, powszechnie wiadomo, że ludzie wyrabiają sobie opinię na nasz temat już w pierwszych minutach spotkania.

Także na spotkaniu zawodowym, pierwsze wrażenie może być decydujące. Każdy chce być postrzegany jako profesjonalista - najlepiej już w momencie przekroczenia progu firmy potencjalnego pracodawcy. Wymieniając uścisk dłoni i rozpoczynając rozmowę, to wrażenie powinno się tylko pogłębiać. Poniżej znajdziesz kilka rad, jak sprawić, by zwiększyć swoje szanse na pokazanie się z jak najlepszej strony:

Grunt to dobre nastawienie!

Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, na pierwsze wrażenie wpływa to, co dzieje się, zanim jeszcze wyjdziemy z domu. Często zresztą, to co wydarzy się przed spotkaniem, ma dużo większe znaczenie. To, jak czujemy się o poranku i z jakim nastawieniem się budzimy, najczęściej przekłada się na cały dzień. Jeśli w dniu poprzedzającym rekrutację, stało się coś, co nas bardzo zestresowało lub po prostu nie poszło zgodnie z planem, złe samopoczucie może się za nami ciągnąć. To ważne, aby od razu temu przeciwdziałać, żeby następnego dnia nie zadziałało jak „samospełniająca się przepowiednia” – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Warto spróbować poprawić sobie nastrój i zapracować na dobre samopoczucie:

  • Pójdź na siłownię - ćwiczenia fizyczne nie tylko wyzwalają endorfiny i poprawiają nastrój, to także szansa, na poprawę naszej kondycji i ogólnej prezencji.
  • Obejrzyj komedię - śmiech jest najlepszym lekarstwem na zły nastrój. Obejrzenie przyjemnego filmu, czy opowiedzenie kilku zabawnych historii, mogą odwrócić myśli nawet od czegoś nieprzyjemnego. 
  • Odpuść sobie - kiedy nie jesteśmy jednak w stanie zapanować nad negatywnymi emocjami, czasem warto nie robić nic na siłę. Bywa, że lepszym rozwiązaniem jest przełożenie spotkania na inny termin lub odwołanie go, niż przyjście w złym nastroju. W takich warunkach, stworzenie dobrego pierwszego wrażenia będzie bardzo trudne.

Zadbaj o prezencję

Zanim jeszcze otworzymy usta i wypowiemy pierwsze słowa, ludzie wyrabiają sobie opinię na nasz temat. Jest to co prawda niezgodne z zasadą, by „nie oceniać książki po okładce”, ale to fakt. Wszyscy tak robimy. Warto pomyśleć więc o każdym aspekcie, który sprawi, że będziemy dobrze wyglądać.

  • Ubierz się nieco lepiej niż jest to wymagane – na spotkanie zawodowe lepiej jest przyjść ubranym zbyt formalnie, niż zbyt swobodnie. Pamiętaj o tym, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. 
  • Postaw na prostotę i elegancję –rozmowa kwalifikacyjna to nie miejsce do nadmiernego chwalenia się modnymi ubraniami. Wybierz te, które są stylowe, ale także proste, stonowane i co ważne - schludne. 
  • Pamiętaj o szczegółach – nawet najlepszy strój nie pomoże nam w wywarciu dobrego wrażenia, jeśli do garnituru włożymy trampki lub do sukienki – sandały. Warto pomyśleć o wszystkich elementach naszego ubioru i dopasować je do siebie, tworząc gustowną całość.
  • Zgól brodę – mężczyźni z długimi, zaniedbanymi brodami nie są zazwyczaj postrzegani jako eleganccy i profesjonalni. Warto zadbaj i okiełznać swój zarost, aby nie sprawiać wrażenia osoby niechlujnej. 
  • Postaw na delikatny makijaż – stosowanie zbyt mocnego makijażu nie jest nigdy dobrym pomysłem. Jednak kobiety, które się malują, są poważniej traktowane w świecie biznesu. Podkreśl swoją urodę, pamiętając o tym, że najważniejszy jest umiar w doborze kosmetyków. 
  • Dbaj o postawę – dobra postura pokazuje pewność siebie. Zawsze warto pamiętać o wyprostowaniu się, ściągnięciu łopatek i trzymaniu głowy wysoko. To oznaka pewności siebie oraz twardego stąpania po ziemi.
  • Zadbaj o formę – nie wszyscy muszą spędzać długie godziny na siłowni i wypracować sylwetkę atlety, ale dbanie także o ciało, przekłada się na wrażenie, które wywieramy.

Zwracaj uwagę na interakcje

Warto upewnić się, że odpowiednio dbasz o swoje znajomości i potrafisz podtrzymywać dobre relacje:

  • Szczerze uśmiechaj się, pamiętaj o drobnych komplementach – to ważne, jeśli chcemy, aby inni czuli, że jesteśmy uprzejmi i kontaktowi. 
  • Zainteresuj się – zadawanie pytań i zwrócenie uwagi, na to, co słychać u naszych współpracowników, sprawia, że czują się ważni. Wywieramy wtedy wrażenie, że to inni są dla nas ważni, a nie myślimy tylko i wyłącznie o sobie.

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !

Aktualności

Nauka i rozwój

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin