Czym jest reklama?
Reklama jest pewnym sposobem komunikowania, który utożsamiamy często z chwaleniem czegoś lub kogoś. W spotach reklamowych jesteśmy zachęcani do zakupu określonych dóbr i usług, które prezentowane są jako wyjątkowe. Reklama spełnia także szereg funkcji, m.in.: funkcję informacyjną, konkurencyjną, nakłaniającą, przypominającą czy edukacyjną. Nie będę dokonywał szczegółowej ich charakterystyki. Pokrótce mówiąc, reklama ma:
- dostarczyć nam informacji dotyczących produktu (np. parametry techniczne, cena);
- nakłonić nas do ich zakupu;
- wyróżnić ofertę z pośród konkurencyjnych;
- utrwalać świadomość istnienia danego dobra na rynku.
Reklama prawdę Ci powie?
Często w reklamach dane produktu przedstawione są jako niepowtarzalne i pozbawione wszelkich wad. Zakup dobra „x” ma przynieść nam radość. Producenci pracują tylko i wyłącznie dla naszego dobra – o ich zysku nikt nie wspomina. Użytkowanie samochodu, nowoczesnego laptopa czy niewyobrażalnie wielkiego telewizora staje się powodem do dumy. Wydaje się, iż prezentowany telewizor jest cudem techniki, które będzie nam służyć do końca życia. Nikt nie wspomina o awariach elektroniki, braku ciekawych programów itp.
Magia!
To nic, iż telewizor zajmuje nam całą ścianę w małym mieszkaniu w bloku… ważne, iż ma 70 cali. To nic, iż nic na nim nie widzimy, ważne, że ma funkcję mega, hiper, duper HD. To nic, iż dźwięk w głośnikach puszczany jest na min, ważne, że po ustawieniu na max może popękać tynk w całym bloku. To nic, iż kosztował on nas kilka miesięcznych pensji, ważne, że jest właśnie u nas. To nic, iż nie mam czasu siedzieć przy szklanym ekranie, wyłączony też ładnie się prezentuje.
Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !