18 październik 2013

Etyka w reklamie?

Dział: Felietony
Napisał 
Reklamy, reklamy i jeszcze raz reklamy. Któż z nas ich nie kocha? Kto nie cieszy się, kiedy rozpoczyna się półgodzinny blok reklamowy. Można dowiedzieć się, co należy jeść na śniadanie, jakie ubrania noszą gwiazdy itd. Ale czy reklamy podlegają jakimkolwiek zasadom etycznym?


Czym jest reklama?

Reklama jest pewnym sposobem komunikowania, który utożsamiamy często z chwaleniem czegoś lub kogoś. W spotach reklamowych jesteśmy zachęcani do zakupu określonych dóbr i usług, które prezentowane są jako wyjątkowe. Reklama spełnia także szereg funkcji, m.in.: funkcję informacyjną, konkurencyjną, nakłaniającą, przypominającą czy edukacyjną. Nie będę dokonywał szczegółowej ich charakterystyki. Pokrótce mówiąc, reklama ma:

  • dostarczyć nam informacji dotyczących produktu (np. parametry techniczne, cena);
  • nakłonić nas do ich zakupu;
  • wyróżnić ofertę z pośród konkurencyjnych;
  • utrwalać świadomość istnienia danego dobra na rynku.

Reklama prawdę Ci powie?

Często w reklamach dane produktu przedstawione są jako niepowtarzalne i pozbawione wszelkich wad. Zakup dobra „x” ma przynieść nam radość. Producenci pracują tylko i wyłącznie dla naszego dobra – o ich zysku nikt nie wspomina. Użytkowanie samochodu, nowoczesnego laptopa czy niewyobrażalnie wielkiego telewizora staje się powodem do dumy. Wydaje się, iż prezentowany telewizor jest cudem techniki, które będzie nam służyć do końca życia. Nikt nie wspomina o awariach elektroniki, braku ciekawych programów itp.

Magia!

To nic, iż telewizor zajmuje nam całą ścianę w małym mieszkaniu w bloku… ważne, iż ma 70 cali. To nic, iż nic na nim nie widzimy, ważne, że ma funkcję mega, hiper, duper HD. To nic, iż dźwięk w głośnikach puszczany jest na min, ważne, że po ustawieniu na max może popękać tynk w całym bloku. To nic, iż kosztował on nas kilka miesięcznych pensji, ważne, że jest właśnie u nas. To nic, iż nie mam czasu siedzieć przy szklanym ekranie, wyłączony też ładnie się prezentuje.

 


Etyka?

Teoretycznie rzecz ujmując u podstaw etycznych ograniczeń reklam znajduje się poszanowanie godności istoty ludzkiej – ładnie brzmi. Reklama nie może nikogo poniżać, czy też obrażać – tutaj wiele z reklam wydaje się nie spełniać tego podstawowego kryterium (np. o charakterze seksistowskim lub z serii klękaj psie…). Nie może być ona także kierowana do dzieci – wystarczy zapoznać się z kilkoma reklamami soczków i zabawek, aby ocenić, kto jest ich faktycznym odbiorcą. Jednocześnie nie może ona manipulować odbiorcą – teoretycznie zakazanych jest wiele technik związanych z wpływaniem na podświadomość, jednak od czasu do czasu można usłyszeć o pewnych niuansach, które starannie się wycisza – choćby prowadzenie badań z zakresu aktywności mózgu podczas oglądania stron internetowych lub spotów reklamowych.

 

A dziennikarze?

Ponadto niedopuszczalnym jest angażowanie do reklam osób kojarzonych z przekazywaniem obiektywnych informacji. Dlatego też znani prezenterzy informacji, dziennikarze itp. nie mogą być angażowani do reklam – nie mogą? W tym miejscu przywołuje choćby reklamę PKO z pewnym latającym dziennikarzem sportowym – niedawno został on zawieszony w TVP. Chociaż, z mojego punktu widzenia reklama, w której brał udział była fajnie skonstruowana, a sam dziennikarz zbytnio nie skupiał się na kwestiach związanych z produktami PKO – no ale zasady są po to, aby ich przestrzegać (chociaż mówi się, że są po to aby je łamać).

A aktorzy?

Aktorzy nie są dziennikarzami. Aktorzy mogą się udzielać w tejże materii. Moim zdaniem nie jeden aktor robi więcej krzywdy odbiorcom, aniżeli dziennikarze. Bowiem aktorów często kojarzy się z odgrywanymi przez nich rolami, np. księdza, który budzi szacunek oraz zaufanie! W tym miejscu szczególnie mam na uwadze pewnego księdza – detektywa. Moim zdaniem osoba duchowna, która bezinteresownie współpracuje z Policją budzi zaufanie, które przekuwane jest na wzrost sprzedaży ubezpieczeń i kredytów…

 A co Wy o tym wszystkim myślicie? Jakie jest Wasze zdanie?

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go innym !

Aktualności

Ciekawe filmy

Nauka i rozwój

Informacje o plikach cookie. Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu
ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Regulamin